معنی این ترکیب که در بیت زیر از دیوان البسۀ نظام قاری آمده است معلوم نشد و مصحح دیوان نیز در برابر آن علامت استفهام گذارده است: در صف رخت بدستار دمشقی بنگر گر ز دین باف ابی تاج ؟ بنامست اینجا. نظام قاری (دیوان البسه ص 40)
معنی این ترکیب که در بیت زیر از دیوان البسۀ نظام قاری آمده است معلوم نشد و مصحح دیوان نیز در برابر آن علامت استفهام گذارده است: در صف رخت بدستار دمشقی بنگر گر ز دین باف ابی تاج ؟ بنامست اینجا. نظام قاری (دیوان البسه ص 40)
بافندۀ دیبا، که شغل و یا حرفۀ او بافتن دیباست: شکوفه همچو شکاف است و میغ دیباباف مه و خورست همانا به باغ در صراف، ابوالمؤید بلخی، گه معصفرپوش گردد گه طبرخون تن شود گاه دیباباف گردد گه طرایف گر شود، فرخی، بین که دیباباف رومی در میان کارگاه دیبهی دارد بکار اندر به رنگ بادرنگ، منوچهری، وز قیامت بوریا گر همچو دیباباف نیست قیمتی باشد بعلم تو چو دیبا بوریا، ناصرخسرو، سرشک ابر دیباباف بافد بر زمین دیبا نسیم باد عنبرسوز سوزد در هوا عنبر، امیرمعزی
بافندۀ دیبا، که شغل و یا حرفۀ او بافتن دیباست: شکوفه همچو شکاف است و میغ دیباباف مه و خورست همانا به باغ در صراف، ابوالمؤید بلخی، گه معصفرپوش گردد گه طبرخون تن شود گاه دیباباف گردد گه طرایف گر شود، فرخی، بین که دیباباف رومی در میان کارگاه دیبهی دارد بکار اندر به رنگ بادرنگ، منوچهری، وز قیامت بوریا گر همچو دیباباف نیست قیمتی باشد بعلم تو چو دیبا بوریا، ناصرخسرو، سرشک ابر دیباباف بافد بر زمین دیبا نسیم باد عنبرسوز سوزد در هوا عنبر، امیرمعزی
آئین زردشتی. دین به. بهدینی: نگیرد ازو راه و دین بهی مر این دین به را نباشد رهی. دقیقی. بیاموز آیین دین بهی که بی دین نه خوبست شاهنشهی. دقیقی. پذیرفت پاکیزه دین بهی نهان گشت بیدادی و بیرهی. دقیقی. رجوع به بهدینی و زردشتی شود
آئین زردشتی. دین به. بهدینی: نگیرد ازو راه و دین بهی مر این دین به را نباشد رهی. دقیقی. بیاموز آیین دین بهی که بی دین نه خوبست شاهنشهی. دقیقی. پذیرفت پاکیزه دین بهی نهان گشت بیدادی و بیرهی. دقیقی. رجوع به بهدینی و زردشتی شود
منظور دین توحید است در برابر ادیان شرک و بت پرستی: و او نیز بر دین پاک از دنیا رفت. (قصص الانبیاء ص 29). و شیث نیز مدتی بر دین پاک زندگانی کرد وبرادران را به اسلام دعوت کردی. (قصص الانبیاء ص 29)
منظور دین توحید است در برابر ادیان شرک و بت پرستی: و او نیز بر دین پاک از دنیا رفت. (قصص الانبیاء ص 29). و شیث نیز مدتی بر دین پاک زندگانی کرد وبرادران را به اسلام دعوت کردی. (قصص الانبیاء ص 29)
حضرمی، جمال الدین بن عبدالله بن عبدالرحمن فقیه محقق عابد زاهد حضرمی الولاده (بسال 840 هجری قمری) سعدی العشیره شافعی مذهب عدنی مسکن و مدفن، مشهور به بافضل و بقولی محمد بن عبدالله فقیه بود، تألیفات او عبارت است از: شرح المدخل، العده والسلاح لمتولی عقود النکاح، مختصر الانوار، مختصر قواعد زرکشی، مقدمه الحضرمیه فی فقه الساده الشافعیه. او ظاهراً بسال 903 هجری قمری در 63 سالگی در عدن در گذشت. (از ریحانه الادب ج 1 ص 136 و 330) (معجم المطبوعات). او در تریم تولد یافت و برای تدریس به عدن رفت و در همانجا مرد. (الاعلام زرکلی ج 6 ص 232)
حضرمی، جمال الدین بن عبدالله بن عبدالرحمن فقیه محقق عابد زاهد حضرمی الولاده (بسال 840 هجری قمری) سعدی العشیره شافعی مذهب عدنی مسکن و مدفن، مشهور به بافضل و بقولی محمد بن عبدالله فقیه بود، تألیفات او عبارت است از: شرح المدخل، العده والسلاح لمتولی عقود النکاح، مختصر الانوار، مختصر قواعد زرکشی، مقدمه الحضرمیه فی فقه الساده الشافعیه. او ظاهراً بسال 903 هجری قمری در 63 سالگی در عدن در گذشت. (از ریحانه الادب ج 1 ص 136 و 330) (معجم المطبوعات). او در تریم تولد یافت و برای تدریس به عدن رفت و در همانجا مرد. (الاعلام زرکلی ج 6 ص 232)